میکروسیلیس

انتشار: 9 فروردین 1403
بازدید: 638 بار

         

میکروسیلیس

پودرمیکروسیلیس یا دوده ی سیلیسی ماده ای است خاکستری رنگ به شکل آمورف با خاصیت پوزولانی که باعث کاهش نفوذ پذیری و افزایش مقاومت بتن میشود . همچنین با استفاده از این ماده در بتن میتوان مقدار سیمان را در طرحهای بتن تا میزان قابل توجهی کاهش داد

پودر میکروسیلیکا جهت تقویت خواص آب بندی و دوام سازه های بتنی به خصوص در سازه های ساحلی ، آبی و بتنهایی که در معرض حمله ی شدید سولفات ها و خوردگی آرماتورها قرار دارند مورد مصرف دارد:

استفاده از میکروسیلیس در بتن ریزی های مجاور سواحل دریاها به طور جدیدی مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گرفته است . به دلیل خصوصیات بارز پوزولانی میکروسیلیس ، استفاده از آن جهت بهبود خواص مکانیکی و افزایش دوام بتن در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است .

میکروسیلیس یک محصول فرعی از کوره های قوس الکتریکی در جریان تولید آلیاژهای فروسیلیس می باشد . این ماده با داشتن بیش از ۹۰ درصد سیلیس با حالت غیر کریستالی و به شکل ذرات بی نهایت ریز با قطر متورسط ۰.۱ متوسط میکرون شدیدا پوزولانی است و برای استفاده به عنوان یک ماده سیمانی در بتن بسیار مناسب است و با استاندارد ASTM C1240  مطابقت دارد .

انالیز میکروسیلیس:

مزایای مصرف :

افزودن میکروسیلیس به مخلوط بتن باعث می گردد Sio2 فعال آن با محلول هیدروکسیدکلسیم آزاد موجود در منافذ موئین بتن ترکسیب گردد و کریستال سیلیکات کلسیم نامحلول تولید نماید و در نهایت باعث تراکم ساختار خمیر سیمان و کاهش نفوذپذیری و افزایش مقاومت فشاری ، الکتریکی، خمشی و کششی بتن ، افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش ، کاهش مقابل توجه نفوذپذیری ، جلوگیری از نفوذ یون کلر ، سولفات ها و سایر مواد شیمیایی مخرب به داخل بتن گردد .

موارد مصرف :

  • اجرای بتن در سواحل دریا ، اسکله ها و پلها
  • ساخت بتن های با مقاومت بالا
  • یاخت بتن سدها ، کانالها ، تونلها ، مخازن و منبع آب
  • کف سازی و نماسازی
  • ساخت بتنهای در معرض خوردگی و……. 
  • مناسب برای استفاده در کلیه المانهای سازه ای 
  • مناسب برای تولید بتن متراکم ونفوذ ناپذیر
  • تولیدبتن توانمند با خواص میکانیکی بالا

خواص واثرات میکروسیلیس دربتن

-افزایش مقاومت فشاری وکششی وخمشی بتن

-افزایش خواص الکتریکی بتن

-ممانعت از خوردگی آرماتورها

-افزایش مقاومت فرسایشی بتن

-کاهش میزان مصرف سیمان در بتن

-کاهش در پتانسیل واکنشهای قلیایی سنگدانه

-محافظت ازبتن در برابر حملات مواد شیمیایی

-افزایش دوام وپایایی دربتن

-افزایش روان بودن وسهولت اجرا

-افزایش انسجام وکاهش نفوذپذیری بتن

-افزایش تراکم توده دربتن

-جلوگیری از احتمال بروز پدیده سرطان در بتن

میزان مصرف :

میکروسیلیس را می توان به نسبت ۵ تا ۱۰ درصد وزن سیمان به بتن افزود ( با توجه به اینکه باعث افزایش مقاومت بتن می گردد جایگزین همان مقدار سیمان گردد ) با توجه به اینکه میکروسیلیس خاصیت کاهندگی آب دارد حتما می بایست به همراه یکی از فوق روان کننده ها استفاده گردد . در غیر این صورت باعث ترک خوردن بتن و کاهش کارائی و عدم تراکم بتن گردد .

بسته بندی میکروسیلیس :

میکروسیلیس درشرکت پارس سیلیس با بسته بندی های زیر موجود میباشد:

کیسه های ۱۰۰۰ کیلوگرمی(جامبوبگ)

کیسه های ۷۰۰ کیلوگرمی(جامبوبگ)   

جدیدترین بسته بندی میکروسیلیس شرکت پارس سیلیس

معرفی کلی میکروسیلیس به شرح زیر میباشد:

 جانبی از کوره‌های قوس الکتریکی القایی در صنایع فلز سیلیس و آلیاژ فرو سیلیس می‌باشد؛ که در صنعت بتن کاربرد زیادی دارد. کاهش کوارتز به سیلیس در دمای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد موجب تولید بخارات SiO2 می‌شود. این بخار در منطقه دما پایین به ذرات بسیار ریز کروی متشکل از سیلیس غیر کریستالی (آمورف) اکسیده و متراکم می‌شود. مبکروسیلیکا با فیلتر کردن گازهای خروجی در بگ فیلترها، جمع‌آوری شده و متوسط توزیع اندازه ذرات میکروسیلیکا، سیمان معمولی پرتلند و خاکستر بادی در شکل زیر مقایسه شده‌است:

با دقت بیشتر می‌توان دریافت که توزیع اندازه ذرات یک نمونه مبکروسیلیگا به صورت ۲۰ درصد$ کمتر از ۰٫۰۵ میکرومتر، ۷۰ درصد کمتر از ۰٫۱۰ میکرومتر، ۹۵ درصد کمتر از ۰٫۲۰ میکرومتر و ۹۹ درصد کمتر از ۰٫۵۰ میکرومتر ارائه شده‌است. از آنجا که اندازه اکثر ذرات این ماده کمتر از ۱۰۰ نانومتر است، می‌توان آن‌ها را به عنوان نانو ذرات محسوب کرد. ترکیبات شیمیایی یک میکروسیلیکا به صورت نمونه در جدول زیر نشان داده شده‌است. دیده می‌شود ترکیب شیمیایی غالب سیلیس (۹۲ درصد) است. این ماده دارای سطح ویژه m2/g 20 و دانسیته متوسط توده آن kg/m3 586 است.

در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی و خاکستر بادی، اندازه ذرات میکروسیلیس همدان دو برابر کوچکتر است. به این ترتیب، این ماده بسیار پوزولانی است. با این حال، کارگران در تماس با میکروسیلیکا دچار مشکل شده و استفاده از میکروسیلیکا نیاز بتن به آب را افزایش می‌دهد، مگر اینکه از فوق روان‌کننده بتن استفاده شود. این ماده در دو شکل پودر و دوغاب عرضه می‌شود. شکل دوغاب میکروسیلیکا به منظور جلوگیری از مشکلات سلامتی ناشی از توسط تنفس ذرات ریز میکروسیلیکا، در نظرگرفته شده‌است. قبل از اواسط دهه ۷۰ میلادی، میکروسیلیکا به اتمسفر تخلیه می‌شد. نگرانی‌های زیست محیطی ضرورت جمع‌آوری و دفن زباله میکروسیلیکا را در بر داشته و در تولید بتن از دهه ۸۰ میلادی اعمال شده‌است و در حال حاضر تبدیل به یک بیانیه ارزشمند برای بتن با کارایی بالا شده‌است. درصد طبیعی میکروسیلیکا که جایگزین سیمان پرتلند می‌شود از ۵ تا ۱۵ درصد است.

خواص و مزایای میکروسیلیکا در بهبود خصوصیات بتن به دو طریق بسته‌بندی ذرات و واکنش پوزولانی می‌باشد. از آنجا که اندازه میکروسیلیکا دو برابر کمتر از سیمان پرتلند است، می‌تواند به راحتی فضای بین ذرات سیمان را پر کند. پس از آن، میکروساختار بتن چگال تر شده و در نتیجه مقاومت فشاری بتن بالاتر می‌رود.

نقش میکروسیلیس درخمیرسیمان و بتن

  • با خاصیت سیمانی و پوزولانی، ترکیبات جدیدی از C-S-H تولید کرده و بافت مستحکم تری فراهم کرده که منجر به مقاومت بالاتر می شود.
  • به دلیل نرمی زیاد، تمام حفره های میکروسکوپی خمیر سیمان را پر کرده و بتن کاملا توپری فراهم کرده که منجر به دوام بالاتر می شود.

مشکلات مصرف میکروسیلیس در بتن

تفرق و اختلاط مناسب میکروسیلیس که باراهکار زیر این مشکل حل می شود.

  • استفاده از فوق روان کننده مرغوب
  • استفاده از ژل (جهت کاهش انرژی لازم برای اختلاط)
  • کاهش قابل ملاحظه در آب انداختگی
  • مراقبت سطحی
  • پرداخت سطحی
  • اهمیت قابل ملاحظه کنترل کیفیت
  • اجرا باید به خوبی مصالح مورد مصرف باشد.
  • اهمیت دانش فنی دست اندرکاران تولید و اجرا

ازجمله دیگرتاثیرات استفاده از میکروسیلیس در بتن

  • افزایش دوام
  • کاهش حرارت هیدراتاسیون
  • تاخیر در واکنش قلیایی دانه ها
  • تاثیر کمتر سیکل یخ و ذوب آب
  • فرسایش کمتر آب
  • افزایش مقاومت در برابر سولفات
  • کاهش نفوذپذیری
  • مقاومت بهتر در برابر یون کلرید
  • افزایش پیوستگی
  • جدا شدگی کمتر
  • بتن پاششی بهتر
  • کاهش یا حذف آب انداختگی
  • کم کردن آب انداختگی داخلی
  • سطح تمام شده بهتر

کاربرد میکروسیلیس در عمل

  • بتن با مقاومت بالا در ستون های ساختمان های بلند مرتبه
  • کف های صنعتی
  • سازه های دریایی و ساحلی
  • میکروسیلیس موجب مسدود شدن کانال‏های مویرگی تعریق بتن می شود.

مکانیزم اثر

با اضافه کردن دوده سیلیس به مخلوط بتن،sio2 فعال موجوددر میکروسیلیس با محلول هیدروکسید کلسیم ازاد  ca(OH)2موجود در منافذ مویین ومیکروسکوپی بتن ترکیب شده وتولید کریستال سیلیکات کلسیم نامحلول می کند،ودر نهایت موجب افزایش تراکم بتن وکاهش نفوذپذیری وتقویت برخی خواص در ان میشود.

 

 

 

خُلاصه مَطلب

 میکروسیلیس به رنگ خاکستری روشن که حاوی حدود ۹۶ %- ۹۴% دی اکسید سیلیسیم ( Sio2 ) می باشد به منظور تقویت مقاومتهای مکانیکی ، تراکم ، افزایش دوام در برابر سیکل های یخبندان و انجماد و کاهش نفوذپدیری به بتن در حال ساخت افزوده می شود

ضریب فعالیت پوزولانی ۱۱۷ (۷ روزه)-نتایج عالی در آزمونهای مقاومت فشاری بتن ۷ و۲۸ روزه

خواص و اثرات :
——————-
افزودن میکروسیلیس به مخلوط بتن باعث می گردد Sio2 فعال آن با محلول هیدرو اکسید کلسیم آزاد موجود در منافذ موئین بتن ترکیب گردد و کریستال سیلیکات کلسیم نامحلول تولید نماید و در نهایت باعث تراکم ساختار خمیر سیمان و افزایش مقاومت بتن گردد .
-۱ افزایش مقاومت فرسایشی بتن . ۲- جلوگیری از قلیایی شدن بتن.

موارد کاربرد
————–
۱- ساخت بتن های با مقاومت فشاری زیاد.
۲- جلوگیری از قلیایی شدن و پدیده سرطان بتن
۳- ساخت قطعات پیش ساخته بتنی
۴- ساخت بتن در سازه های سواحل دریا و نواحی که نیاز به کاهش عمق نفوذ یونهای کلر و سولفات ها در بتن می باشد .
۵- ساخت بتن سازه های آبی ، اسکله ها ، پلها ، پارکینگ ها ، کانالهای آب و سد ها

میزان مصرف :
—————-
میکروسیلیس را می توان به نسبت ۷ الی ۱۲ درصد وزن سیمان به بتن افزود ( با توجه به اینکه باعث افزایش مقاومت بتن می گردد می توان جایگزین همان مقدار سیمان گردد )
توجه : به علت نیروی جذب سطحی فوق العاده میکروسیلیس و پایین نگه داشتن نسبت آب به سیمان همواره استفاده از فوق روان کننده توصیه میگردد. درغیر این صورت باعث ترک خوردن بتن و کاهش کارائی و عدم تراکم بتن می گردد .

روش مصرف :
—————–
۱. می تواند در زمان ساخت بتن با اجزای خشک مخلوط گردد .
۲. می تواند به مخلوط آماده بتن افزوده گردد و پس از اختلاط کامل عمل بتن ریزی آغاز گردد .

پارس سیلیس به عنوان تامین کننده سیلیس کارخانه فروسیلیس در غرب ایران بوده که میکروسیلیس حاصل از غبار کارخانه فروسیلیس را با پایین ترین قیمت خریداری مینماید وبا حذف واسطه با قیمت اصلی به فروش میرساند،مشتریان ما در استان های تهران،خوزستان،سمنان و شهرهای اهواز دامغان و… و مرزهای شلمچه،مهران،پرویزخان،بوشهر و دهها شهر دیگر گواه بر ادعای ما هستند.

شرکت پارس سیلیس همدان با همکاری با شرکت های تولید کننده ژل میکروسیلیس و ومواد روان کننده بتن وافزودنی امکان تهیه این مواد بدون دغدغه را برای شما فراهم میسازد،جهت ارتباط دادن شما به تولید کنندگان محصولات فوق با تماس بگیرید.

پارس سیلیس تولید کننده سیلیس و انواع آن با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت سعی در ارایه محصول مورد درخواست مشتری را دارد. جهت دریافت قیمت هرکیلو میکروسیلیس با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

نوشته‌های مشابه

روابط عمومی

راه های ارتباط با ما

تلفن ثابت: 081 33342298
تلفکس: 081 33342298
تلفن همراه: 0918 951 9868
پشتیبانی واتساپ: 0918 951 9868
پشتیبانی تلگرام: @parssilis
پشتیبانی ایمو: 0990 304 9509
آدرس کارخانه: ملایر، کیلومتر ۲۵ جاده همدان، جاده ارگ باستانی نوشیجان شهرک صنعتی شوشاب کارخانه فرآوری مواد معدنی پارس سیلیس
شروع گفتگو
نیاز به پشتیبانی دارید؟
سلام
شما به پشتیبانی وصل می شوید...