سیلیس بلور،رنگ،کشاورزی،چسب کاشی و…

انتشار: 5 فروردین 1403
بازدید: 791 بار

سییلس چیست؟ و مصارف ان در صنایع مختلف:

سیلیس ماده اولیه شیشه

صنعت شیشه‌سازی ، در ایران سابقه بسیار طولانی دارد که به حدود پیش از ۲۰۰۰ قبل از میلاد می‌رسد. کشف یک ظرف شیشه‌ای زرد رنگ صدفی با زینتی شبیه به خطوط شکسته موج‌دار که در یکی از قبرستانهای لرستان پیدا شده ، یک گردن‌بند شیشه‌ای حاوی دانه‌های آبی رنگ متعلق به ۲۲۵۰ سال پیش از میلاد ، در ناحیه شمال غربی ایران و قطعات شیشه‌ای مایل به سبز که در کاوشهای باستان شناسی لرستان ، شوش و حسنلو بدست آمده است، نشان دهنده سابقه تاریخی صنعت شیشه‌سازی در ایران است.

 

در حال حاضر ، صنایع شیشه‌سازی عمدتا در پنج شاخه اصلی مصرف در ایران فعالیت دارند:

۱-صنعت ساختمان

۲-ظروف موادغذایی

۳-تهیه لوازم خانگی

۴-صنایع خودرو سازی

۵-صنایع دارو سازی ، آزمایشگاه و…

شرکت پارس سیلیس دارای یکی از کارخانه های دانه بندی سیلیس درغرب کشور (استان همدان)اماده فروش وعقد قرارداد تهیه سیلیس در صنعت بلور وشیشه می باشد.

سیلیس در چسب کاشی

چسب کاشی، سرامیک  انواع ملات خشک آماده می‌باشد که بر پایه سیمان وپودر سیلیس طراحی و تولید می‌شود. این سیلیس چسب کاشی به صورت کاملاً مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی و در نتیجه با دقت بالا در توزین و ترکیب مواد اولیه و بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران و استانداردهای روز دنیا تهیه گردیده است. به دلیل استفاده از مواد پایه پلیمری و سیلیس در ترکیب این چسب، در برابر نفوذ آب، حرارت و یخبندان بسیار مقاوم بوده و دارای قدرت چسبندگی بسیار بالا، خاصیت الاستیک و انعطاف پذیری و مقاوم در برابر نشست‌های ساختمان می‌باشد. این چسب برای نصب کاشی بر روی دیوارهای قدیمی و تراز شده بوسیله سیمان‌کاری، گچ، کاشی قدیمی، سنگ قدیمی، بلوک‌های AAC و… به کار می‌رود. ا به دلیل استفاده از مواد افزودنی پلیمری آب نگهدارمانند سیلیس، کاشی و سطح زیرکار نیازی به زنجاب کردن قبل از شروع کار ندارد. پس از نصب کاشی، کاشی لغزشی ندارد بنابراین نیازی به استفاده از اسپیسر نمی‌باشد و می‌توان کاشی کاری را از بالا به پایین انجام داد.

 

با توجه به اهمیت سرعت در اجرا در کارهای ساختمانی و همچنین پیشگیری از اتلاف مواد و مصالح، جلوگیری از آلودگی محیط، ضریب اطمینان بالا در قدرت چسبندگی و یکنواختی در چسب کاشی از سیلیس با دانه بندی مشخص استفاده میگردد.

چسب کاشی محصولی بر پایه سیمان، سنگدانه‌های سیلیسی، افزودنی های هیدرولیکی که چسبندگی و کارایی بالایی را ایجاد می‌کند. چسب کاشی به لحاظ دانه‌بندی مناسب و مقاوم و چسبندگی بالا برای کاشی کردن کف و دیوارهای داخل ساختمان و همچنین برای چسباندن کاشی و سرامیک با میزان جذب آب متوسط و بالا مناسب است.

در تولید چسب کاشی از سیلیس و کربنات در دانه بندی میکرونیزه و مش ۱۵۰ استفاده میگردد،که سیلیس نسبت به کربنات مقاومت بیشتری به محصول میدهد.شرکت ما با توجه به فرمول ترکیبی مورد استفاده در چسب کاشی بهترین محصول را پیشنهاد و ارایه میدهد.

جهت خرید ودریافت اطلاعات د مورد سیلیس مصرفی در چسب کاشی با ما تماس بگیرید.

 

سیلیس در گیاهان

گیاهان عالی از نظر ظرفیت جذب سیلیسیم ویژگیهای گوناگون دارند. بر پایه میزان اکسید سیلیسیم موجود در آنها (که بر پایه درصد وزن خشک ساقه ارائه می شود)، می توان سه گروه عمده غلات مناطق مرطوب مانند برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد و غلات مناطق خشک مانند نیشکر و گندم ۱ تا ۳درصد و بیشتر دو لپه ای ها، به ویژه لگوم ها کمتر از ۰.۵ درصد تقسیم کرد.

در بررسی ۱۷۵ گونه گیاه که در یک نوع خاک رشد کرده بودند ، در گروه گیاهان از هم تشخیص دادند، گروه اول گیاهان انباشته کننده سیلیسیم که میزان جذب سیلیسیم در آنها به میزانی بیشتر از جذب آب بوده و گروه دوم گیاهان غیر انباشته کننده که میزان جذب سیلیسیم در این گیاهان همانند یا کمتر از جذب آب بوده.

نقش و کاربرد کود سیلیس (سیلیکون) در کشاورزی و زراعت برنج

برنج  یکی از مهم‌ترین غلات جهان که منحصراً به منظور مصرف انسان کشت می‌شود. حدود ۹۵ درصد از محصول برنج دنیا در کشورهای در حال توسعه و ۹۲ درصد آن در آسیا تولید می‌شود
برنج (oryza sativa l) یکی از مهم‌ترین غلات جهان که منحصراً به منظور مصرف انسان کشت می‌شود. حدود ۹۵ درصد از محصول برنج دنیا در کشورهای در حال توسعه و ۹۲ درصد آن در آسیا تولید می‌شود. دانه برنج که در تغذیه انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای ۷/۷ درصد پروتئین، ۲/۷۵ درصد مواد غیر نیتروژن، ۴۰/ درصد چربی، ۲/۲ درصد سلولز و ۵/۰ خاکستر می‌باشد. برنج به عنوان یکی از محصولات مهم زراعی در شمال کشور و به ویژه در مازندران کشت و کار آن بسیار گسترده و با اهمیت است. استان مازندران، ۷/۳۱ درصد سطح زیرکشت برنج و ۴/۳۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است. مصرف سرانه برنج در کشور به ۳۹ کیلوگرم رسیده است. مساعدترین منطقه برای کشت برنج، سواحل جنوبی دریای مازندران است. وجود سیستم آبیاری غرقابی در مزارع برنج منجر به افزایش مصرف آب شده، از طرف دیگر مصرف روزن‌افزون کودهای شیمیایی به خصوص نیتروژن باعث افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، رشد سریع علف هرز در مزارع، افزایش هزینه تولید محصول و به ویژه افزایش حساسیت به بیماری‌ها و ایجاد ورس در گیاه برنج گردید. بر اساس بررسی منابع علمی، از جمله راه‌حل‌های موجود برای فائق آمدن به مشکلات فوق مصرف کود سیلیس است که بسیار سودمند خواهد بود. کاربرد سیلیس می‌تواند باعث افزایش مقاومت به ورس و ایجاد تحمل در برابر بیماری‌ها به ویژه بیماری بلاست (عامل اصلی کاهش شدید عملکرد ارقام زودرس برنج طارم حساس به بلاست و دارای کیفیت غذایی بالا) می‌شود. سیلیس به دلیل افزایش مقاومت مکانیکی، حالت عمودی را به برگ و ساقه می‌دهد که موجب می‌گردد درصد ورس کاهش یافته و نفوذ نور به داخل سایه‌انداز بوته‌ها افزایش یابد، لذا گیاه می‌تواند میزان فتوسنتز بیشتری انجام دهد و امکان کاشت برنج در تراکم‌های بالاتر فراهم می‌گردد که نهایتاً مهم‌ترین جزء عملکرد در برنج که همان تعداد خوشه در مترمربع است حاصل می‌شود.

نقش سیلیس در گیاه

۱: کاهش سمیت آلومینیوم :

یک عنصر بسیار سمی برای انواع مختلف گیاهان است و یک عامل مهم محدود کننده رشد در خاکهای اسیدی است.در آزمایشی که توسط بایلز و همکاران (۱۹۹۴) بر روی سویا انجام گرفت ، مشاهده شدکه رشد ریشه سویا در محیط اسیدی بطور چشمگیر کاهش یافت اما با افزودن سیلیسیم به خاک سمیت آومینیوم کاهش یافت و این موضوع به این دلیل است که سیلیسیم با آلومینیوم در محلول های رقیق تشکیل ترکیب هیدروکسی آلومینوسیلیکات خنثی می دهدکه قابل جذب گیاه نمی باشد.

۲:کاهش سمیت آهن و منگنز:

عنصر سیلیسیم بسته به نوع گیاه به چندطریق سمیت آهن و منگنز را کاهش می دهد. در گیاهانی مثل برنج، سیلیسیم با افزایش حجم و استحکام فضای سرشار از هوا، در ریشه ها و ساقه ها و در نتیجه با افزایش جابجایی اکسیژن از شاخه ها به ریشه های غرقاب ، قدرت اکسیدکنندگی ریشه ها را افزایش می دهد.

چون این عناصر با عدد اکسیداسیون بالاتر حلالیت کمتری دارند، لذا سبب کاهش سمیت این عناصر می گردند. بدیهی است که در خاکهای شالیزاری شمال که میزان آهن و منگنز قابل استفاده بسیار بالا است، با مصرف سیلیسیم از مسمومیت این عناصر کاسته می شود. در گیاهانی مثل لوبیا و جو که تحمل بافتهای آن به میزان زیاد منگنز اندک است ، سیلیسیم باعث تغییر در توزیع منگنز در درون بافت برگ می شود. با نبود سیلیسیم ، توزیع منگنز غیر یکنواخت شده و به صورت موضعی و یا لکه مانند در سطح برگ انباشته شده و در نهایت مسمومیت را سبب می گردد.

۳. متحرک کردن فسفات خاک:

رقابت آنیونهای معمول در خاکهای زراعی در جذب روی سطوح به صورت زیر است:l

به خاطر اینکه سیلیسیم با قدرت بیشتری نسبت به فسفات جذب سطحی می شود، لذا سبب آزاد سازی فسفات می شود و بدین ترتیب تحرک و قابلیت استفاده آن برای گیاهان افزایش می یابد.

تاثیر سیلیس بر فتوسنتزگیاه

سیلیسیم کافی میزان جذب نور توسط گیاه را افزایش می دهد. در صورت کشت متراکم گیاهان، مستقیم بودن برگها عامل مهمی است که بر جذب نور اثر دارد و نیز سیلیسیم از سایه اندازی گیاهان بر روی همدیگر جلوگیری نموده و بدین ترتیب باعث افزایش تولیدات فتوسنتزی می شود.

 

 

کاربرد سیلیس در رنگ و چسب ولوله های پلیمری وسیلیسکونی

سیلیس شن صنعتی با سایز بسیار کوچک (در سایز میکرون) جهت بهبود کیفیت،ظاهر و دوام رنگ ها وچسب ها(چسب کاشی) آسترهای صنعتی و تزئینی ولوله های پلیمری استفاده میشوند.

سیلیس با خلوص بالا خواص عملکردی مهمی مانند:

درخشندگی، قابلیت انعکاس، دوام رنگ و جذب روغن را فراهم میکند. در رنگ های تزئینی استفاده از پرکننده های سیلیس
(بتونه) ، دوام و مقاومت در برابر آلودگی، ترک خوردن و فرسایش را بهبود می بخشد. 

شن صنعتی که معمولاً به محصولات شن سیلیس با خلوص بالا و با کیفیت  گفته میشود. این محصول بسیار دقیق تر از شن های سیمان و آسفالت و…میباشد.
سیلیس بر خلاف ساختار شیمیایی ساده اش، در ساختارهای بلوری متفاوت و شکل های
گوناگون وجود دارد. بیشتر به شکل بلور یافت میشود. همچنین بر اثر تغییرات
آب و هوا یا بر اثر فسیل شدن پلانکتونها ممکن است ساختار ان به حالت
غیربلورین نیزباشد.
جهت استفاده صنعتی و برنامه های تولیدی شرکت پارس سیلیس، محصولات سیلیس با حداقل۹۹ درصد ترجیح داده میشوند.

سیلیس دارای ساختاری سخت بوده و از نظر شیمیایی فاقد نیروی جنبش (ساکن) میباشد و
نقطه جوش بالایی دارد. کوارتز ممکن است شفاف یا نیمه شفاف باشد و درخشندگی
شیشه مانندی دارد بنابراین در ساخت شیشه و سرامیک به کار می رود. استحکام و
ثبات، میزان Sio2 (سیلیسیم دی اکسید) و غیر واکنشی بودن خصوصیاتی هستند که شن صنعتی را به یک ماده اولیه ضروری در تولید هزاران محصول تبدیل میکند.

 

ماسه سیلیس معدنی(سیلیس درریخته گری)

در بخش ضروری فلزات آهنی و غیرآهنی صنعت ریخته گری می باشد. قطعات فلزی اعم از قالب های شیرآلات وقالبهایی از ماسه سیلیس و رسی بوده که منجربه تولید شکل خارجی شده و رزین در هسته که آن را با شکل داخلی مورد نظر پیوند میدهد. نقطه جوش بالای سیلیس (۱۷۶۰ درجه سانتی گراد) و محدوده انبساط حرارتی پایین آن دمایی است که منجربه تولید هسته پایدار و قالب سازگار با تمام دماهای ریخته گری و سیستم های آلیاژی می باشد.

مقاومت سیلیس ونفطه ذوب بالای ان سبب شده از آن برای تهیه قالب های ریخته‌گری فلزاتی مانند فولاد، آهن سیاه، آلومینیم وآلیاژهای مس و همچنین به عنوان نسوز در ساخت کوره‌های آهن و فولاد، سرامیک، شیشه و سیمان بکار می‌رود. اهمیت توزیع دانه بندی ماسه سیلیس ریخته گری، در تاثیر آن بر پایداری سطح داخلی قالب، هنگام تماس آن با مذاب است ازین رو کارخانه پارس سیلیس خط تولید سیلیس ریخته گری راجهت تامین نیاز صنعت ریخته گری کشور را اندازی نموده واماده همکاری با صنعتگران کشور درضمینه خرید سیلیس ریخته گری میباشد.

درباره سیلیس مخصوص ریخته گری با ماتماس بگیرید

بیشتر بخوانید

نوشته‌های مشابه

روابط عمومی

راه های ارتباط با ما

تلفن ثابت: 081 33342298
تلفکس: 081 33342298
تلفن همراه: 0918 951 9868
پشتیبانی واتساپ: 0918 951 9868
پشتیبانی تلگرام: @parssilis
پشتیبانی ایمو: 0990 304 9509
آدرس کارخانه: ملایر، کیلومتر ۲۵ جاده همدان، جاده ارگ باستانی نوشیجان شهرک صنعتی شوشاب کارخانه فرآوری مواد معدنی پارس سیلیس
شروع گفتگو
نیاز به پشتیبانی دارید؟
سلام
شما به پشتیبانی وصل می شوید...